Tuvojas ziema, mainās sezona, laikapstākļi kļūst bargāki, ietekmējot mūsu veselību un pašsajūtu. Laikā, kad sāk izsīkt vitamīnu rezerves, mēs sākam piedomāt pie sava uztura, krasi mainās mūsu ēdienkarte un jāņem vērā, ka tieši pareizi uzņemti vitamīni var palīdzēt mums saglabāt labu veselību un možu garastāvokli.

Pie ziemā svarīgākajiem vitamīniem min D, C, E un B grupas vitamīnus, kā arī mikroelementus un minerālus, cinku, dzelzi un selēnu. Lai gan varam lietot uztura bagātinātājus, taču arī pavisam viegli varam uzņemt šos vitamīnus dabīgā un veselīgā ceļā – ieviešot jaunus vai papildinot dažus savus ēšanas paradumus. 

No svaigiem augļiem, tumšajos ziemas mēnešos, varam lietot tādus produktus kā citrusus, kivi un papriku C vitamīna devai. Zaļie lapu dārzeņi un svaigie salāti nodrošina ar dabīgajiem karotinoīdiem, antioksidantiem. Cinku varam uzņemt ar ķirbju sēklām un riekstiem, E vitamīnu ar lazdu riekstiem un graudaugiem, B vitamīnu ar brokoļiem, spinātiem, saulespuķu sēklām un arī citrusaugiem.

Taču daļa no produktiem, kuri ir vitamīniem bagāti, svaigā veidā ziemā nav pieejami vai ir sliktas kvalitātes, tādēļ rūpīgi jāizvēlas pareizi termiski apstrādāti augļi un dārzeņi, kas pagatavošanas procesā nav zaudējuši savas labās īpašības un vērtīgās vielas. 

Labi imunitātes stiprinātāji un aizsargi, ir dažādi ogu sīrupi – upeņu, aroniju, smiltsērkšķu, cidoniju, pagatavoti īpaši regulētās temperatūrās un termiski apstrādāti. Tos var lietot mazās devās ikdienā, tīrā veidā, gan pievienojot tējai vai citam dzērienam, gan svaigo augļu smūtijā. 

Dabīgs un veselīgs našķis saldumu kārotājiem ir pareizi pagatavotas sukādes. Bieži tiek dzirdēts par lielu cukura daudzumu sukādēs, taču, lai arī tas ir salīdzinoši liels, tās vienalga spēj labvēlīgi ietekmēt cilvēka veselību, jo satur šķiedrvielas, antioksidantus, organiskās skābes un citus vērtīgus savienojumus. Ir jāsaprot, ka šajā gadījumā cukurs ir kā palīgs iepriekš minēto vielu uzņemšanā. 

Upeņu sukādes ir C vitamīna līderes, apsteidzot cidonijas un dzērvenes, saturot gandrīz trīs reizes vairāk vitamīna devas! Pīlādžu ogas ir spēcīga antioksidanta deva, svaigas nemaz tā nekārojās, taču pīlādžu sukādes ir lielisks našķis vai piedeva dažādiem ēdieniem, salātiem vai desertiem. Dzērveņu sukādes ir pierādīts kā lielisks veids, kā cīnīties ar dažādiem urīnceļu iekaisumiem, kas varētu kļūt aktuālāki tieši aukstajos gada mēnešos. A vitamīna avoti ir žāvēti ķirbji, burkāni, aprikozes.

Visas ogās esošās bioloģiski aktīvās vielas, kas sākotnēji sastāda 10–20%, pēc žāvēšanas ir vairākas reizes pieaugušas attiecībā pret masu. Rezultātā sanāk, ka, apēdot 100 gramus sukāžu, tiek uzņemts lielāks antioksidantu un minerālvielu daudzums, nekā tad, ja apēstu tādu pašu daudzumu svaigu ogu.

Atcerēsimies, ka bieži vien labākie vitamīni ir tie, kam dots nosaukums – pozitīvas emocijas un smaids! Ja ņemsim šo vērā, lietosim dabas veltes uzturā un dosimies svaigā gaisā, tad arī gada tumšajos mēnešos būsim veselīgi un ikdienas solī būs dzīvesspars.